Suomalainen koululaitos on ajautunut kriisiin. Opettajat ovat
voimattomia ja kykenemättömiä ylläpitämään asemansa vaatimaa auktoriteettia
tilanteessa, jossa vastakkain asettuvat lainsäädäntö ja kasvatus - tai
pikemminkin sen puute. Koulu-, oppimis- ja opetusrauha ovat opetuksen ja sen
onnistumisen keskeiset tekijät. Jokaisella koululaisella, niin opiskelijalla
kuin koulun henkilökunnallakin, on oikeus rauhalliseen ja oppimista sekä
opettamista edistävään kouluympäristöön. Oikeuksien välttämätön edellytys taas
on se, että jokainen tässä ympäristössä toimiva yksilö on velvollinen toimimaan
työrauhan toteutumisen edellyttämällä tavalla. Viimeaikaiset tapahtumat ja
aiheesta käyty yleinen keskustelu liittyen Helsingin Alppilaan ja Sastamalan
Sylväälle kertovat lisääntyneestä rauhattomuudesta ja epävarmuudesta toimia
järjestyksen ylläpitämiseksi. Milloin koulunkäynnistä tuli näin hankalaa?
Syitä tilanteeseen on ehditty hakea monesta suunnasta. Yhtäältä
syytetään järjestelmää: opetusyksikköjen ja luokkakokojen kasvamista ja
opettajan rajallisia mahdollisuuksia tukea niitä, jotka tukea tarvitsisivat.
Lainsäädäntö takaa oikeudet koululaiselle, mutta jättää opettajan ilman
välineitä toimia oikeuksien toteutumiseksi. Oma aiheensa on kiristynyt
kuntatalous, jota voinee tänäpäinä syyttää lähes kaikesta; tässä tapauksessa
resurssien rajallisuudesta kärsivät konkreettisesti lapset luokissaan.
Toisaalta ongelma on kasvatuksessa ja tapakulttuurin muutoksessa: lapset ovat
kurittomia, huonotapaisia ja kyvyttömiä kunnioittamaan auktoriteetteja, kiitos
niin sanotun vapaan kasvatuksen tai kadoksissa olevan vanhemmuuden.
Koulukiusaamisesta kärsii yhä kasvava osa koululaisia huolimatta kiusaamisen
ehkäisemiseksi tehdyistä toimenpideohjelmista
ja varhaisen puuttumisen malleista. Vastakkainasettelu perheen ja koulun
välillä kasvaa, eikä johda ainakaan lapsen edun toteutumiseen, vaikka sen
nimissä toimittaisiinkin.
Keskustanuoret otti huhtukuussa kantaa koulurauhan puolesta vaatimalla
toimia koulukiusaamisen vähentämiseksi. Kannanotossa todettiin esimerkiksi,
että "Nykyisellään perusopetuslaki antaa oppilaalle oikeuden turvalliseen
opiskeluympäristöön, mutta se ei määrittele edes sitä mitä kiusaaminen on, tai
miten asiat selvitetään. Tasapuolisen kohtelun puolesta pitää määrittelyn olla
tätä tarkempaa." Lainsäädäntö on yksi tapa puuttua asioihin ja vaikuttaa
suoraan niin koululaisten kuin opettajienkin arkeen. Sen merkitystä ei pidä
vähätellä - varsinkaan, jos se kykenee tarjoamaan ratkaisun koettuun ongelmaan.
Vaikka mihinkään konkreettiseen ei tällä tasolla vielä päädyttäisikään,
on kadonneen koulurauhan perään haikailussa ja heränneessä keskustelussa paljon
hyvää: yleisellä tasolla käyttävä herättelevä mielipiteiden vaihto on omiaan
ravistelemaan silminnähden köyhtynyttä asenneilmapiiriä. Maailma, jossa vahvat
ja suurinta ääntä pitävät - ne kilpailukykyisimmät - pärjäävät, on myrkkyä
yhtesöllisyydelle ja toisesta ihmisestä välittämiselle. Kun nuoriin on läpi
lapsuuden iskostettu mantra kilpailuyhteiskunnasta ja itse pärjäämisen
tärkeydestä, ei ole ihme, että yhteishenki kärsii. Pitää aina olla parempi,
vahvempi, taitavampi, kauniimpi, pidempi tai ihan mitä vaan, kunhan ei sijoitu
keskinkertaisten kastiin. Ainaisesta kilpailusta johtuen pahoin voidaan niin
koulussa kuin työpaikoillakin.
Koulukiusaammista ei voi kieltää lailla, eikä asenneongelmaa
kriminalisoida. Maailman parhaaksi mainitun koululaitoksen läpi käyneenä ei voi
kuin ihmetellä, missä on menty vikaan, kun sukupolvi toisensa jälkeen on
kyvyttömämpi tuntemaan empatiaa. Koulukiusaaminen ja häiriökäyttäytyminen
kertovat kuitenkin ennen kaikkea siitä, että yksilö on kyvytön asettumaan
toisen ihmisen asemaan ja punnitsemaan toimiaan suhteessa tähän mahdollisesti
heikompaan yksilöön tai ryhmään. Sosiaalisen eläimen laumahengen kehittymistä
ei voi jättää yksin koululaitoksen harteille, sillä lapsen ensisijainen
samaistumisen kohde on ja tulee olla oma perhe. Perheyksikkö ei voi perustua
kilpailulle, vaan toinen toisestaan välittämiselle. Väittäisin, että huomion ja
resurssien kohdistaminen koulun sijaan perheisiin, toisi tullessaan astetta
paremman - ja kilpailukykyisemmän - sukupolven.
Soile Tuominen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos kommentistasi!